سرآغاز

ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست
هرچه آغاز ندارد نپذیرد انجام (حافظ)

از ابتدای راه‌اندازی این سایت، اندیشه معرفی صنایع دستی استان فارس با من بود. هر چند این کار به درازا کشید اما در سال گذشته توانستم با برخی از پیش‌کسوتان و فعالان صنایع دستی استان گفتگو کنم و آثار آنان را از نزدیک، موشکافانه و مشتاق بنگرم (کاری که همچنان تداوم دارد).

در سال‌های اخیر، این جمله را بارها شنیده‌ام که صنایع دستی در حال از میان رفتن است. برای من که عضوی از این خانواده‌ام، شنیدن چنین جملاتی دردناک و غم‌انگیز است.

با خودم می‌گویم اینکه شاید دیگر کسی کپنک (تن‌پوش نمدی) نمی‌پوشد، دلیل بر انقراض هنرهای دستی نیست چرا که هنر همواره راه خود را می‌یابد، حتی اگر چشمه‌ای باشد به باریکی بند انگشتی!

هنر به موقع خود پیله می‌درد، پوست می‌اندازد، پروانه می‌شود و با حفظ اصالت انسانی‌اش تغییر می‌کند. با اینهمه نمی‌توان انکار کرد که بخش قابل توجهی از هنرهای دستی (بخصوص آنها که مورد نیاز زندگانی امروز نیست) رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شود و اساتیدی با پشتوانه چندین سال تجربه‌های گرانبها، به آرامی و در سکوت از میان ما می‌روند، بی آنکه جایگزینی برای آنها باشد.

اکنون سر آن دارم که در حد توان خود، زمینه‌ی آشنایی مشتاقان را با برخی از رشته‌ها و فعالان و پیش‌کسوتان صنایع دستی استان فارس فراهم کنم. شاید این اندک، ادای دینی باشد به تمام بزرگانی که ما را از سرچشمه‌ی زلال هنرهای خویش سیراب کرده‌اند و باشد که آتش اشتیاق به ماندگاری این میراث گران‌بهای زنده و پویا را در وجودمان شعله‌ور سازد.

غلامحسین تقی‌پور
فروردین ماه 1390

سفالگری

خاک، افسرده است
با آب که در می‌آمیزد؛ جانی دوباره می‌گیرد
تا تحمل را آهسته آهسته بیاموزد
طاقت می‌آورد؛ ضربه‌های پی در پی پاهای ورزیده‌ی انسانی را
که سر انگشتان دستانش در انتظار اعجاز است.

گِل می‌شود و دوباره ورزیده می‌شود
در دست‌های آنکه وجودش را پالوده می‌کند.

راه درازی در پیش است
تا پختگی، تا جاودانگی...
تن می‌دهد به گردش دوار چرخ که گویی
با ترنم موزونش؛ دلو آبی را از چاه می‌کشد.
تن می‌دهد به دستان گل آلودی که معجزه می‌کند
می‌آفریند، می‌سازد:
پیاله‌ای، کوزه‌ای، سفالینه‌ای...

:«راز ماندگاری‌ات اما در دل آتش نهفته است!»
سفالگر می‌گوید و دست‌هایش را می‌شوید.
کوره، تفتیده است.
  • کاری از استاد خبیرالصنایع
  • عکس: کلامی
  • عکسی از: امید آقایی